ב-21 בספטמבר 2021, Investopedia התחברה לחבר נוסף במשפחת הפרסום המקוון של Dotdash, Verywell, כדי להציע כנס וירטואלי ייחודי, “הכסף שלך הבריאות שלך”. מאמר זה מציג תובנות ותצפיות מרכזיות מהמפגש הראשון של אותו אירוע, “ריפוי הצלקות הכלכליות של המגיפה”.

המשתתפים כללו את העורך הראשי של Investopedia, קיילב סילבר, ואת איתן האריס, ראש מחקר כלכלה גלובלית בבנק אוף אמריקה מריל לינץ’ העולמית. לרקע לדבריהם, אינסטופדיה פרסמה בעבר מאמר על עתיד המדיניות הפיסקלית.

השפעות ארוכות הזנב של המגיפה
קיילב סילבר ציין כי מגיפת COVID-19 יצרה “הצטלקות מתמדת” וביקש מאת’ן האריס את חוות דעתו לגבי “השפעות הזנב הארוך”. האריס הגיב, “כל העולם מבין שעלינו להיות מוכנים למגיפות” וכי הדבר ידרוש הקצאה מחדש של משאבים מסדרי עדיפויות אחרים.

האריס העיר מאוחר יותר שסיפור המגיפה הפעם לא היה על ההשפעות על האוכלוסייה, כפי שהיה ב-1918, אלא על השבתות. “לא נכתב על זה בטקסטים כלכליים במשך עשרות שנים”, אמר.

בנוסף, האריס ציין כי “יחסי ארה”ב-סין לא השתפרו” וכי ויכוחים לגבי מי או מה להאשים במגיפה עשויים להעצים את מלחמת הסחר בין ארה”ב לסין. יתרה מכך, המגיפה גם עשויה ליצור “חוסר ביטחון” ממושך בהמשך. האריס גם ציין כי “הפרעות לרשתות האספקה ​​העולמיות” יצרו תקופה של “דה-גלובליזציה” שתהיה בעיה גדולה בעתיד.

בעוד שעלייה במקרי הקורונה תפגע בתוכניות החזרה לעבודה, האריס מצפה ש”נראה התאוששות די חזקה” ברגע שנעבור את גל הדלתא.

תוצאות חיוביות ושליליות מהמגיפה
“מתח ומשבר הם אם ההמצאה”, אמר האריס, וציטט את ההתקדמות ב”טכנולוגיות חוסכות עבודה” ובארגון מחדש של מקום העבודה. לגבי האחרון, הוא התייחס לאימוץ הנרחב של הסדרים היברידיים ועבודה בבית על ידי ארגונים שבעבר לא היו נוחים מכך שעובדים אינם תחת פיקוח ישיר מתמיד.

“לחדש את מקום העבודה זה דבר נהדר”, אמר האריס מאוחר יותר. עם זאת, הוא גם הצהיר שחשוב שאנשים מתאספים בסביבות משרדיות כדי לבנות צוותים.

בצד השלילי, האריס הסכים עם הערה של סילבר ש”הסולם נהיה תלול יותר” עבור אנשים בעלי הכנסה נמוכה יותר. האריס הרחיב כי “עבודות במגע גבוה הן בעיה”, הכוללות משימות שלא ניתן לבצע מרחוק. בנוסף, הוא הצהיר כי המגיפה הביאה “זעזוע לא אחיד בארה”ב ובעולם, עם עובדים עם הכנסה נמוכה יותר ומדינות שנפגעו הכי גרוע”.

תמיכה חסרת תקדים מהממשלה’
האריס הצהיר כי “תמיכה חסרת תקדים מצד הממשלה” בצורות של מדיניות פיסקלית ומוניטרית ממריצה סייעה למתן את השפעת המגיפה במדינות רבות. “אנחנו מאוד שוריים כלפי ארה”ב וקנדה, שקיבלו תגובות מדיניות חזקות ל-COVID, במיוחד ארה”ב”, ציין.

האריס מאמין שסביבת הריבית הנמוכה הנוכחית והאינפלציה הנמוכה בארה”ב “תישארו לזמן מה”, וקוראת למדיניות הפדרל ריזרב “חומר סיכה” לכלכלה. עם זאת, הוא הוסיף כי זה יהיה “סימן טוב כאשר הפד יוכל לצמצם את רכישות האג”ח ולתת לריבית לעלות, כדי שיוכלו להתחמש מחדש לקראת המשבר הבא”. הוא צופה שהריבית תעלה במהלך השנים הקרובות ומזהיר שמגבלות האספקה ​​יימשכו עד שהקורונה תהיה תחת שליטה. נכון לעכשיו, מציין האריס, מכוניות משומשות הן השוק החם ביותר דווקא בגלל בעיות בשרשרת האספקה.

דרושה משמעת פיסקלית, אבל אין משבר חוב או דולר לפנינו
האריס מזהיר שממשלת ארה”ב חייבת להפעיל “משמעת פיסקלית” טובה יותר בעתיד. “כאשר אתה נכנס להחלמה נורמלית יותר, יש שתי בעיות: אתה אוגר משאבים, וגירעונות מסיביים ישדדו את פיטר לשלם לפול”, אמר.

הוא גם מזהיר כי בעוד שגירוי יתר הוא בעיה, “משבר חובות ואנשים שנוטשים את הדולר הם לא בעיה”. לדעתו, הדולר האמריקאי עדיין צפוי להישאר המטבע הדומיננטי בשל שלטון החוק והשווקים הפתוחים. לעומת זאת, האריס אומר שסין מוסדרת מדי ואנטי-שוקית מדי. הוא רואה פרמיית סיכון מניות גדולה בסין עקב שינויים “כבדים” ובלתי צפויים ברגולציה ש”הורסים ערך” במגזרים שונים. הוא גם מטיל ספק אם האירו ישרוד בטווח הארוך.

בתגובה לשאלה על מגמת העלייה העולמית בחוב, אמר האריס, “יהיה קשה לשכנע ממשלות ויחידים לקצץ בחוב” כל עוד מדינות מתקדמות עם חובות גבוהים לא ייענשו בתשלום פרמיות ריבית ניכרות על איגרות החוב שלהן. זה “יהפוך את העולם לפגיע לאינפלציה ולעליות ריבית”, הוסיף.

“בעיה קיומית”
בעוד האריס רואה השפעות כלכליות שליליות מ”ניתוק הסחר”, הוא הוסיף כי “כישלון בנושאי גיאופוליטיים ואקלים יהיה בעיה קיומית”. ואכן, הוא הבחין ש”כמה מהמדינות הפגיעות ביותר במובנים אחרים” הן גם הפגיעות ביותר לשינויי אקלים, ורבות מהן נמצאות בחצי הכדור הדרומי. לגבי שינויי האקלים, הוא הצהיר שפיתוח תגובות מתאימות “צריך להיעשות במאמץ משולב… אנחנו מתחילים להתקדם בכיוון הנכון… זה אתגר למאה הבאה”.

עם זאת, הוסיף האריס, “אני די אופטימי לגבי מדינות שהבינו דברים”, עם מוסדות יציבים, כולל מדינות רבות במזרח אסיה. בנוגע לאנרגיה, הוא ציין כי “ההצטמקות ההדרגתית של הביקוש לפחמן” החליפה את דאגות העבר לגבי מחסור, עם דאגות לגבי שפעות במדינות היצרניות, שכן “אנרגיה מתחדשת ושימור” יהיו מוקד בעתיד.